ROZHOVOR: Vášeň pro cín, která nevyprchává ani po 20 letech

Rádi bychom Vám poděkovali, že se s námi i nadále dělíte o výsledky své tvorby. Proto jsme se rozhodli podpořit vaše tvůrčí úsilí i jinak než jen zveřejněním na Facebooku. Některé z Vás jsme požádali o krátký rozhovor, aby se i naši čtenáři mohli v tomto uměleckém směru trochu inspirovat.

Doufáme, že Vás rozhovory s kreativními osobnostmi baví stejně, jako nás. Dnes do našeho klubu zavítala Dagmar – všestranně nadaná umělkyně, která se věnuje výrobě cínových šperků a mimo jiné i háčkování! Co ji k tomu vedlo, se dozvíte, až po přečtení článku.

Další skvělé inspirace na recepty a tvoření do Vaší domácnosti naleznete na naší facebookové stránce Prima Inspirace.

ROZHOVOR: Vášeň pro cín, která nevyprchává ani po 20. letech
Zdroj: Dagmar Čapková

Na začátek Vás poprosím, abyste se nám představila.

Jmenuji se Dagmar Čapková, bydlím spolu s mužem a dvěma trpasličími jezevčíky v malé bytovce se zahradou v Hradci Králové.

Můžete nám představit Vaši tvorbu šperků? Co všechno děláte?

Posledních 20 let se zabývám tvorbou šperků z cínu, které kombinuji s minerály, sklem a čímkoliv, co se mi v dané chvíli jeví, že by se k onomu šperku hodilo. V posledním roce jsem začala vytvářet šperky ze střepů z rozbitých váziček, hrníčků, nebo talířů. Inspirovala mě k tomu jedna zákaznice, která nedopatřením rozbila talířek po mamince, ke kterému měla citový vztah a chtěla si uchovat alespoň malou památku, takže jsem ji udělala z talířku „cibuláku“ srdíčko.

Tvorba ze střepů je docela náročná, střepy se musí po rozbití kladivem vytvarovat kleštěmi, potom brousit do konečného tvaru, olepit, ocínovat a vytvořit tak šperk. Mám to štěstí, že mám docela šikovné ruce, takže jsem jednu dobu pletla košíky, dělala drátované šperky, ketlovala, drhala závěsy, tkala, umím tapetovat, natírat…ale cínování to vyhrálo na celé čáře. A abych nezapomněla, také pletu a háčkuji i na zakázku.

ROZHOVOR: Vášeň pro cín, která nevyprchává ani po 20. letech
Zdroj: Dagmar Čapková

Kdy jste začala tvořit a co Vás k tomu vedlo?

Vyrůstala jsem v rodině, kde babička byla švadlena, děda byl „švec“ a moje matka pletla na zakázky svetry. Takže různá tvorba byla pro mne samozřejmostí, jako něco, co je nutné k životu, aby se člověk nenudil.

Je tvorba cínových šperků Vaší prací nebo koníčkem?

Nejdříve to byl samozřejmě koníček, kterého jsem povýšila na práci, až když jsem si byla jistá, že ho ovládám z mého pohledu “naprosto dokonale”. Současně jsem před těmi patnácti lety odcházela do důchodu, takže jsem se mohla věnovat jen a jen šperkům.

Je tvorba z cínu obtížná?

Původně – před lety – jsem začínala vyrábět šperky ze stříbra /mám i registraci/ bavilo mě to, ale vůbec jsem si tu tvorbu neužila, protože jsem zjistila, že mám fobii na otevřený oheň, takže jsem byla stále ve stresu. Hledala jsem tedy něco podobného, ale jednoduššího, a to byla právě pájka a cín.

ROZHOVOR: Vášeň pro cín, která nevyprchává ani po 20. letech
Zdroj: Dagmar Čapková

Samotný postup náročný není – náročné je dovést práci do takového stavu, aby to nevypadalo, že vám jen tak náhodile někam ukápl cín. Takže je nutné šperk dokola olemovat drátem, aby byla jistota, že se folie nikde neodlepí. Je potřeba, aby cín na šperku byl hladký, jednolitý, aby nikde nebyla vidět měď ze špatně ocínovaného podkladu a aby byl šperk pěkný i na rubové straně.

Co Vás inspiruje při tvorbě? Můžete nám přiblížit proces, jak Vaše šperky vznikají?

Inspirací je mi samotný kámen, minerál, který když vezmu do ruky, tak si sám „řekne“ v jaké podobě by měl jako šperk vypadat a co by se k němu hodilo. Já totiž neumím malovat, takže si žádné návrhy nedělám a často ani nevím, když začnu cínovat, jaká podoba šperku vznikne. Je to náročné, protože když mám nějaký dobrý nápad, musím všechno nosit v hlavě.

Čím jsou podle Vás vaše šperky jedinečné?

Nevím, čím jsou jedinečné, snad tím, že mám za ty roky již svůj rukopis, takže jsem docela rozpoznatelná v cínové tvorbě.

ROZHOVOR: Vášeň pro cín, která nevyprchává ani po 20. letech
Zdroj: Dagmar Čapková

Jak dlouho Vám trvá vytvořit jeden šperk?

Vzhledem k tomu, že já sama mám ráda velké a nápadné šperky a nosím je, jsou většinou složitější, takže zhruba 3 hodiny, někdy celé dopoledne a někdy je dodělávám i 2 dny.

Souvisí to s tím, že jak jsem již psala, jsem docela precizní. Pokud jde o nějaký opravdu jednoduchý šperk, tak něco přes hodinu.

Jaká je následná péče o Vaše šperky?

Šperk se musí omýt, očistit kartáčem, vyleštit, některé šperky patinuji do starostříbra. Co je důležité – cín se musí natřít olejem, aby byl stále lesklý.

Aby šperk vydržel stále krásný, je dobré cín občas přeleštit bavlněným hadříkem, či vatičkou na čištění stříbra, to vše doporučuji i zákaznicím.

ROZHOVOR: Vášeň pro cín, která nevyprchává ani po 20. letech
Zdroj: Dagmar Čapková

Vytváříte také šperky na přání – podle představ zákazníka?

Samozřejmě, pokud si zákaznice přeje vytvořit takový šperk na přání, vždy chci, aby mi popsala svou představu, případně se podívala na moje již prodané šperky, jestli tam nenalezne něco, co by se jí líbilo. Vždy ale upozorňuji, že nekopíruji cizí šperky, a v podstatě ani ty své.

Kde se dají Vaše výrobky zakoupit?

Své výrobky prodávám pouze na Fleru.cz již od jeho vzniku od roku 2008 a najdete je i na mém Fb profilu Dagmar Čapková a Atelier Dag.

ROZHOVOR: Vášeň pro cín, která nevyprchává ani po 20. letech
Zdroj: Dagmar Čapková
ROZHOVOR: Vášeň pro cín, která nevyprchává ani po 20. letech
Zdroj: Dagmar Čapková
ROZHOVOR: Vášeň pro cín, která nevyprchává ani po 20. letech
Zdroj: Dagmar Čapková