Domů Zdraví Obezita znamená značná zdravotní rizika

Obezita znamená značná zdravotní rizika

Víte, že máte kilogramy navíc a trápí vás to, ale přesto se nesnažíte zhubnout? Nebo nemáte s nadváhou žádný problém? Taková situace sice může chvíli vydržet, ale po čase vás negativní důsledky obezity doženou. Kilogramy navíc neznamenají jen nadměrné oblečení, ale také výrazná zdravotní rizika. A těch rozhodně není málo. Postihují celé tělo a mohou poznamenat kvalitu celého života. Jak je definována obezita a jakou hrozbou našemu organizmu jsou nadbytečné kilogramy?

obezita znamená značná zdravotní rizika

Obezita je nemoc, kterou nelze podceňovat

Když se řekne obezita, většina lidí si představí tukové pásy, které se vinou především v oblasti pasu a břicha. Nejde však jen o tento tuk, mnohem vážnější je množství tuku, které obaluje vnitřní orgány, zatěžuje kardiovaskulární systém i další důležitá ústrojí. Podílí se na zkrácení délky života, a protože jde o chorobu, měla by se léčit. Nejúčinnější je pomoc a dohled odborníka. Nejste si jisti, zda máte jen nějaký kilogram navíc nebo jde již o obezitu? Pro diagnostiku lze využít index BMI (index tělesné hmotnosti). Údaj však považujte za orientační, i obezita může být velmi individuální záležitostí. Index BMI vypočítáte jednoduše, váhu v kilogramech vydělíte tělesnou výškou v metrech na druhou. Vyjde-li vám číslo vyšší než 30, pohybujte se v oblasti obezity a při čísle nad 40 je obezita již velmi závažná. Míru obezity by měl posoudit lékař. 

Nepřehlédněte:
Neuvěřitelné zdravotní benefity borůvek, které si nyní zamilujete ještě více!

Zdravotní komplikace při obezitě

Hlavními zdravotními komplikacemi při obezitě jsou potíže metabolické a kardiovaskulární. To však není zdaleka vše, co obézního člověka může potkat. Velmi nebezpečná může být také spánková apnoe, kdy na dýchací ústrojí naléhají vrstvy tuku a dochází ke krátkým zástavám dechu. Také neurologické problémy nejsou výjimkou. Závratě a poruchy zraku způsobené zvýšeným nitrolebním tlakem, onemocnění jater při současné konzumaci alkoholu, endokrinologické problémy, diabetes, nepravidelná menstruace, neplodnost a problémy pohlavního ústrojí, zvýšené riziko inkontinence, způsobené poklesem pánevního dna jsou dalšími důsledky. Obezita se podepisuje i na psychickém stavu člověka, narušuje sebevědomí, může snižovat sebeuplatnění a nese i riziko depresí a sociální izolace.

Strašák jménem metabolický syndrom

Pod tímto pojmem se skrývá několik dalších rizik, která mohou výrazně zhoršit zdravotní stav člověka. Jeho příčinou bývají vnitřní tukové vrstvy, především v části těla jako je břicho, svaly a orgány, které jsou obalené tukem. Ty společně působí metabolické změny a bývají příčinou metabolického syndromu. Jak poznat metabolický syndrom? Jde o obvod pasu – u žen nad 80 cm, u mužů nad 94 cm. Dále pak zvýšený krevní tlak, vyšší glykémie, triacylglycerol a HDL- cholesterol s vyššími hodnotami. To vše vede k rozvoji diabetu a narušení oběhového systému. Problémem je to, že postižený člověk nemá pocit nemoci a tudíž necítí potřebu zahájit léčbu včas, než se syndrom plně rozvine.

Nepřehlédněte:
Trápí Vás krátké řasy? Získejte dokonale dlouhé, zdravé a tmavší řasy díky přírodnímu séru Denatura!

Trpí také pohybový aparát

Obezita jednoznačně zhoršuje pohyblivost. Pohybový aparát je zatížen mnohonásobně více, než by měl. S tím je spojeno dilema, že člověk s kily navíc by se měl hýbat, ale nadváha při pohybu nadměrně zatíží klouby. Pohyb by proto měl být přirozený a zátěž jen mírná. Začínat by se mělo svižnou chůzí, tu je možno později prostřídat s během – tzv. indiánská chůze, při menší nadváze je vhodná i jízda na kole a později i běh. Pokud trpíte artrózou, není způsobena obezitou, ale obezita ji značně zhoršuje. Sportování při obezitě je vhodné probrat s lékařem, aby se předešlo možnosti úrazu nebo poškození pohybového aparátu.

Nejúčinnější léčbou je prevence

Každý, kdo někdy zkoušel shodit nějaké kilo, ví, že se jedná o těžký boj. Čím více kilogramů se potřebujete zbavit, o to je celý proces namáhavější a vyžaduje velmi silnou vůli – od změny jídelníčku k dostatku pohybu a speciálním cvikům pro formování jednotlivých částí těla. Zdravotní přínos je však jasný, a proto se zdravější životní styl vyplatí. Proti obezitě je nejlepším prostředkem prevence, tedy nedopustit, aby k tomuto stavu vůbec došlo.