Rádi bychom Vám poděkovali, že se s námi i nadále dělíte o výsledky své tvorby. Proto jsme se rozhodli podpořit vaše tvůrčí úsilí i jinak než jen zveřejněním na Facebooku. Některé z Vás jsme požádali o krátký rozhovor, aby se i naši čtenáři mohli v tomto uměleckém směru trochu inspirovat.
Seznamte se s Janou, která letí životem jako na křídlech vážky. Je nejen matkou dvou dětí, ale také laborantkou a uměleckou zlatnicí. Je důkazem toho, že když se spojí práce, vášeň a podporující manžel, lze zvládnout cokoli, dokonce s úžasnými výsledky. V dnešním článku se dozvíte mnoho zajímavostí nejen o ní samotné, ale také o tomto krásném řemesle.
Další skvělé inspirace na recepty a tvoření do Vaší domácnosti naleznete na naší facebookové stránce Prima Inspirace.
Na začátek Vás poprosím, abyste se nám představila.
Jmenuji se Jana a jsem umělecká zlatnice. Momentálně žiji se svým manželem a dvěma dětmi v krásné přírodě podhůří Jeseníků. Právě tady, obklopena mírumilovným a inspirativním kouzlem hlubokých lesů a rozlehlých luk, tvořím své šperky.
Můžete nám představit svou tvorbu šperků? Co všechno děláte?
Své výtvory vytvářím ručně z ušlechtilých kovů a drahých kamenů za použití dávných historických metod i moderních postupů. Vznikají tak originální náušnice, prsteny, brože, náramky, přívěsky či náhrdelníky.
Kdy jste začala vyrábět šperky a co Vás k tomu vedlo?
Ve školce! Nastříhali nám plastová brčka jako korálky a já je s radostí navlékala na šňůrku. Vyrábění šperků mě provázelo v nějaké podobě celý život. Vždy to byl takový relax, únik od povinností a shonu dnešního světa.
Postupně jsem si prošla mnoha fázemi a technikami, namátkou to bylo třeba ketlování, šitý šperk z korálků, wire-wrapping, pletení náramků, odlévání z pryskyřice, cínování. Některé tyto techniky a zkušenosti uplatním i dnes, jako zlatník. Samozřejmě jsem ale měla mnoho jiných zálib a koníčků, takže to bylo jen takové ,,hraní”.
Velký zlom nastal ve chvíli, kdy jsem hledala zlatníka, který by mi na přání vyrobil k narozeninám šperk se safírem z mé sbírky pro naši milovanou babičku. Byl docela problém někoho najít. Nakonec jsem takového zlatníka našla a kromě toho, že mi dárek pro babičku vyrobil, zpozoroval u mě také zájem o řemeslo a snad i skrytý potenciál. A tak se nějak přihodilo, že jsem na mateřské dovolené, ve spolupráci se školou SPV Zlatnické a podporou zlatníka Tomáše Braxatorise, vystudovala obor Zlatník a klenotník na Umělecko-řemeslné škole v Praze.
Díky tomu jsem našla činnost, která mě naplňuje a spojuje mé dvě vášně – tvořit rukama a lásku k minerálům a drahým kamenům. Myslím, že jsem dobrý příklad, že pokud vás něco opravdu baví, není nikdy pozdě začít.
Dragonfly – shop je Vaše práce nebo koníček?
Vlastně obojí. Abych to ale uvedla na pravou míru, začala jsem s tím, že je to koníček, ale stalo se to mou druhou prací. Přes den pracuji jako laborantka na mikrobiologii a večer vyrábím šperky. Občas se mě lidé ptají, proč se nevěnuji pouze zlatničině… Vždycky odpovídám stejně: “Práce s bacilama mě taky baví a navíc mám báječné kolegyně, které by mi moc chyběly!”
Navíc ve své činnosti nehledám pouze zdroj financí, záleží mi na tom, aby mé šperky byly cenově dostupné pro každého (což je mi někdy vytýkáno), takže je na místě mít i stabilní příjem ze zaměstnání.
Možná mi budoucnost přinese nějakou změnu, ale prozatím se nedokážu vzdát ani jednoho.
Čím se při tvorbě šperků inspirujete?
Inspiraci hledám hlavně v přírodě kolem sebe, ale často nápady přicházejí z hlubin mého podvědomí. Když si vyberu nějaký kamínek, začnou mi před očima doslova tančit různé varianty, co by mu slušelo.
V případě, že tvořím pro konkrétní osobu, snažím se na toho člověka nějak naladit, abych se mu trefila do vkusu a zároveň, aby mu pasoval i ten vybraný kámen.
V čem si myslíte, že jsou Vaše šperky jedinečné?
Zaprvé především tím, jak vznikají. Většina šperků z drahých kovů je dnes vyráběna komerčně po tisících kusech metodou ztraceného vosku. Jsou to ve finále vlastně odlitky, kopie jediného původního kusu. Obvykle obchody takové šperky nekupují po kusech, ale s cenou za kilogram, a následně je pak přeprodávají zákazníkům.
Většina lidí bohužel netuší, že ve zlatnictvích se mnohdy nesetkávají se zlatníky, ale pouze s prodejci. Existují samozřejmě i výjimky, ale těch je jako šafránu. Kvalita takových šperků často odpovídá masové produkci, kde je prioritou kvantita. Není divu, že se pak takové kusy dostávají na reklamace a opravy s vypadlými kameny, nebo třeba nefunkčním zapínáním. Je to jako s obrazy, můžete si koupit reprodukci, která visí v nespočtu domácností, nebo třeba originální, cenově dostupnou olejomalbu od umělce.
Asi by bylo na místě podotknout, že i odlévané šperky mohou vznikat jako originály po jediném kuse, avšak opět jsou to výjimky. V dnešní době existují programy (CAD), kde šperk navrhnete, dále pak zhotovíte z vosku model, popřípadě lze takový model vytisknout na 3D tiskárně a následně se šperk odlévá. Ruční práce se z oboru pomalu, ale jistě vytrácí a zůstává při životě jen díky několika jedincům ,,ze staré školy”.
Byla bych ráda, kdyby se naše zlaté řemeslo dochovalo ve své původní podstatě i dalším generacím. V naší zemi je mnoho talentovaných a zručných lidí, kteří by mohli do oboru zlatnictví přinést nový vítr, ale nejsou k tomu zrovna ideální podmínky. Konzumní způsob života si vybírá daň v mnoha odvětvích, která tu po staletí byla.
Dalším důvodem, proč jsou mé šperky, jako kohokoliv, kdo vyrábí své nápady vlastníma rukama, jedinečné, je kousek vlastní duše, kterou do něj otisknete. Je to kousek Vás, kterému jste dali myšlenku, život, energii, aby někomu jinému dělal radost. Z každého šperku by mělo být cítit, že vznikl s láskou a radostí.
Můžete nám přiblížit, jak vznikají Vaše šperky?
Odpověď na tuto otázku by byla asi značně obsáhlá! Zjednodušeně lze říci, že výchozím materiálem je plech a čtyřhranný drát. Dalším tvářením po vyžíhání je možné jej dále tvarovat pomocí zlatnické válcny, vytloukání, řezání, pilování, drát se protahuje v průtahu na požadovanou tloušťku atd.
Je toho opravdu mnoho, než vykouzlíte jednotlivé části šperku a ty se pak následně spojují tvrdým pájením (odpovídající pájka difunduje do kovu tak, že vznikne pevný a odolný spoj).
Nakonec se šperk leští a zasazují se kameny do předem připravených obrub, které musí dokonale odpovídat velikosti a tvaru kamene. Celý proces vyžaduje spoustu trpělivosti, času a jemné motoriky.
Jak dlouho Vám trvá vytvoření jednoho šperku?
To je u každého kousku jiné. Ty nejjednodušší třeba 2-3 hodiny, ale některé klidně 20 a více hodin. Dost to závisí na složitosti šperku. U šperků k volnému prodeji se pohybuji v průměru kolem 5 hodin.
Z jakých materiálů nejčastěji vytváříte šperky?
Nejčastěji a nejraději tvořím ze stříbra. Je mi tak nějak bližší. Nejlépe se ale pracuje s klasickým žlutým zlatem. To je úžasný materiál! U nás v ČR se s ním u šperků setkáte převážně v ryzosti 14 karátů, tedy 585/1000.
Velice oblíbené je v posledních letech i bílé zlato, které má ve své slitině nikl, proto je tvrdší. Citlivý jedinci bohužel na toto zlato mohou mít právě kvůli obsahu niklu alergii. Existuje však i palladiové bílé zlato bez niklu, v obchodech ho ale asi běžně neuvidíte. Měla jsem možnost z něj pár šperků vyrobit a pracuje se s ním krásně.
Růžové zlato je také velmi zajímavé a ráda ho kvůli kontrastu kombinuji se zlatem bílým či stříbrem.
Tvoříte sama nebo vám někdo pomáhá?
Vše kolem mého obchůdku leží na mých bedrech. Od samotné výroby, přes focení, tvorby webu a textů, balení a odesílání balíčků a komunikaci se zákazníky.
Upřímně řečeno, je to vše dost časově náročné, takže tady musím poznamenat, že velkou oporou a pomocí je mi můj úžasný manžel, který velmi pomáhá s péčí o děti, včetně jejich přípravy do školy. Bez něj by to prostě už časově nešlo realizovat…
Máte nějakou dílnu?
Ano, mám svůj koutek v domě, kde se vtěsnalo všechno moje nářadí, nástroje, přístroje a dokonce se tam vlezu i já!
Máte do budoucna nějaké plány, například rozšířit svojí tvorbu?
Už dlouho plánuji zařadit do nabídky e-shopu i zlaté šperky. Ty teď vzhledem k nákladnosti pořízení zlata na výrobu, tvořím jen na přání.
Vytváříte také šperky na přání zákazníka?
V současné době u mě zakázková výroba dokonce převládá. Baví mě zhmotňovat něčí představu o vysněném šperku. Někdy se stává, že se na mě obrací lidé, kteří nebyli jinde vyslyšeni kvůli specifickým či složitým požadavkům. Jsem za takové příležitosti ráda, protože posouvají můj další vývoj dopředu.
Před nějakou dobou jsem třeba vyráběla náramek s popelem zesnulého zvířecího kamaráda. Takové šperky bývají plné emocí. Radost byla tvořit třeba zásnubní prsten ze zlata, které muž své nastávající vlastnoručně vyrýžoval. Byla tedy potřeba vyrobit si vlastní slitinu 14k zlata. To už dnes v ČR téměř nikdo nedělá.
Jako třešnička na dortu se v prstenu ještě vyjímal krásný, také nalezený, český granát. Tento granát byl navíc ručně vybroušen jedním z nejlepších brusičů u nás, velice talentovaným Štěpánem Kovalem. Za mě to byl dokonalý zásnubní prsten, opravdový symbol lásky.
Kde lze vaše výrobky zakoupit?
Dostupné šperky naleznete na stránkách www.dragonfly-shop.cz.
Novinky a ukázky na stránkách facebooku – Dragonfly-shop.
Chtěla byste našim čtenářům říci ještě něco, co jsme nezmínili?
Ráda bych ještě okrajově zmínila téma pravosti drahých kamenů. Občas se mě někdo zeptá, jestli safír/rubín/smaragd, který má ve svém prstenu je pravý, že při prodeji ve zlatnictví tvrdili, že ano. Tady pozor na význam slov! Pravý nerovná se přírodní!
Drtivá většina komerčních šperků je osazena laboratorně vyrobenými drahokamy. Tyto kameny jsou obvykle bez kazů, inkluzí a nečistot a jejich cena je nízká. Rozpoznat přírodní kámen od umělého není snadné, nicméně existuje pár vodítek, které vám mohou napovědět.
Jedním z nich je cena. Například dokonalý přírodní rubín je mnohdy dražší, než diamant. Pokud je kámen dokonale čistý, velký a přitom relativně levný, lze předpokládat, že se jedná o kámen syntetický.
Pokud v drahém kameni uvidíte nějaké inkluze, nečistoty, nebo prasklinky, je pravděpodobné, že jde o přírodní kámen. Kameny, které se u nás většinou používají v přírodní podobě, jsou například granát, vltavín či olivín, případně i některé jiné kameny, které se dříve označovaly jako polodrahokamy, například jaspisy či acháty.
Samostatnou kapitolou jsou pak kameny přírodní, ale upravované. Typické je třeba na trhu dosti běžné zahřívání safírů na vysokou teplotu, aby se upravila jejich barva. Spolehlivě Vám však na otázky pravosti drahých kamenů může odpovědět pouze gemolog, tedy odborník, který se drahými kameny zabývá.
Ve svých špercích dávám přednost kamenům přírodním, popřípadě jen upravovaným, ze kterých vyzařuje dechberoucí tvůrčí síla země.