Rádi bychom Vám poděkovali, že se s námi i nadále dělíte o výsledky své tvorby. Proto jsme se rozhodli podpořit vaše tvůrčí úsilí i jinak než jen zveřejněním na Facebooku. Některé z Vás jsme požádali o krátký rozhovor, aby se i naši čtenáři mohli v tomto uměleckém směru trochu inspirovat
Lenka vytváří marionety a maňásky, které ručně vyřezává z lipového dřeva, poté je konzervuje včelím voskem a ručně maluje transparentně olejovou barvou. Díky tomuto procesu, mohou vydržet mnoho generací.
Každá loutka má individuální styl s moderním, dobovým nebo fantazijním kostýmem. Loutky jsou ovládány tradičním vahadlem hojně využívaném v profesionálních divadlech.
Další skvělé inspirace na recepty a tvoření do Vaší domácnosti naleznete na naší facebookové stránce Prima Inspirace.
Na začátek Vás poprosím, abyste se nám představila.
Jmenuji se Lenka Cain Pavlíčková, v roce 1992 jsem absolvovala SUPŠ v Praze, obor grafický design. Protože jsem se chtěla více výtvarně realizovat, rozhodla jsem se pro tvorbu loutek, a to znamenalo realizovat se nejen vyřezáváním loutek, ale také navrhováním a vytvářením kostýmů, často jsem sháněla zajímavé materiály a dostala jsem se i k ručně malovanému hedvábí.
Za 22 let, co tvořím marionety, se rozutekly takřka po celém světě, což vedlo k napsání mnoha článků v časopisech a novinách a rozhovorů pro CNN, BBC a hostování na 70. výročí vydání DVD Pinocchio.
Od sametové revoluce jsem mohla cestovat po Evropě a navštívit různá místa, a tak se dozvědět více o loutkářství a samozřejmě o práci se dřevem. Moji práci naleznete v divadlech, galeriích, soukromých sbírkách. Loutky mají mnoho využití, a to nejen jako dekorace, ale i pro vzdělávání, zábavu nebo vyprávění. Žila jsem mezi Prahou a Anglií, což mi rozšířilo znalosti o jiných kulturách a tradicích v loutkovém divadle, bylo to i inspirativní.
Můžete nám přiblížit výrobní proces?
Tvorba marionet se liší v závislosti na velikosti a detailu postavy, některé jsou unikáty, kde se design již neopakuje. V limitovaných edicích nebo u menších loutek se naopak design objevuje opakovaně, ale každá marioneta je stále vyrobená individuálně. Na začátku je nápad, následně připravím technický výkres figury z profilu a ánfasu, z výkresu obkreslím šablony, abych mohla žádaný tvar přenést na dřevo.
Můj muž George pomáhá s přípravou řezat jednotlivé dřevěné částí loutky, řeže je do hrubých tvarů na pásové pile. A potom může začít samotné ruční vyřezávání. Samostatných dílů marionety je běžně 15 a tyto díly jsou spojeny šrouby a kůží. Následně jsou konzervovány včelím voskem. Poté díly namaluji olejovými barvami a nechám zaschnout.
Mezitím vytvářím kostým speciálně navržený pro každou loutku zvlášť. Kostýmky ještě upravuji ručně přímo na loutce tak, aby vyhovovaly postavě s použitím přírodních materiálů jako je hedvábí, kůže, samet, bavlna. Pokud je loutka na zakázku, postupuje se stejným způsobem, ale v závislosti na přání jednotlivého zákazníka, a ten tak může být zapojený do procesu zrodu loutky. Odsouhlasíme technický výkres, velikost, barvy a posíláme fotografie během procesu každého dílčího kroku. Jak lze tušit, je to docela dlouhý proces a myslím…vím, že každé loutce dávám malou část sebe.
Čím se při jejich tvorbě inspirujete?
Mojí první inspirací byl můj dědeček, který nás se sestrou rád bavil. Když jsme byli děti, hrál nám loutkové divadlo třeba i místo Večerníčku před spaním, z peřiny v posteli se staly hory a z košíku hrad. Používal malé marionety s vahadýlkem na drátu, byly staré, ještě z první republiky a máme je dodnes i když jsou velmi opotřebované.
Inspirace může přijít odkudkoli a kdykoli, většinou když to nečekáte, v knihách, filmech, divadle i ve vlastních představách. Často mě zaujme nevšední tvář a její rysy v každodenním životě. Můj muž například tvrdí, že jeden z mých výtvorů má podobnost s někým, koho jsme potkali v jisté restauraci v Anglii.
Jsou loutky Vaší prací nebo koníčkem?
Ve vzpomínkách se často vracím do dětství, kdy jsem mamince o prázdninách pomáhala vytvářet modelované marionety z moduritu, tehdy to byl populární materiál. Brzy jsem však pochopila, že mojí ambicí je vyřezávat ze dřeva. Absolvovala jsem několik lekcí, doma jsem strávila hodiny a hodiny poznáváním dřeva a s pomocí mého otce, který mě pomáhal s přípravou dřeva, se tak toto řemeslo stalo mou prací na plný úvazek.
Vytváříte také loutky na přání, podle představ zákazníka?
Zákazníci přicházejí i s vlastními nápady, což je pro mě často výzva, ale zároveň i zajímavý způsob práce. Interpretuji jejich vizi a sleduji s nimi, jak se vyvíjí.
Moje doposud asi nejnáročnější marioneta, byla marioneta Republocrat, jeho hlava je napůl slon, napůl osel a v ruce držící malou marionetu soudce. Tato idea je napojena na americké politické strany a sledování její kontroly nad právním systémem.
Další nezapomenutelné marionety jsou například Sargon/Nimrod především kvůli náročné řezbě, ten odcestoval na Aljašku a nyní ,,žije’’ v Tbilisi v Gruzii. Sandancer byl nápadem americké psychoterapeutky, která používá písek a různé přírodní předměty při pomoci svým pacientům.
Marioneta Golema, která slouží k výuce historie židovského národa. A v neposlední řadě český chlapec Charles, později manžel Američanky, která sepsala jeho příběh do knihy s ilustracemi a přála si vytvořit marionetu podobnou Charlesovi, marioneta Raráška pro výčep ,,U Rarášků’’, místo s tradicí, pokud by jste se s ním chtěli potkat v centru Prahy, adresu najdete na www.urarasku.cz.
Máte do budoucna nějaké plány, například rozšířit svojí tvorbu?
Život na volné noze není vždy přímočarý, jednou ze zlomových okamžiků bylo pozvání jako host na European Woodworking Show. Do této chvíle jsem svou práci ukazovala pouze světu loutek, tato zkušenost byla jiná, poznala jsem skvělé lidi a moje práce byla srovnávána s jejich standardem, tak trochu jsem se toho obávala, ale moje práce a já jsme byli vlídně přijati.
V posledních několika letech, stejně jako na loutkářských akcích v Anglii, České republice a Lucembursku, jsem se mohla zúčastnit akcí týkajících se dřeva ve Velké Británii, Rakousku a Francii, abych mohla předvést a mluvit o své práci a jsem ráda, že tak mohu představit české loutkářství.
Do budoucna bych v tom chtěla s mým mužem pokračovat nejen v jiných zemích, ale i tady doma. Jak nám bylo řečeno organizátory International Skipton Puppet Festival, nikdy neví, jak nás mají ve svém programu popsat, protože ukazujeme lidem, jak pracovat s loutkou, mohou si i sami vyzkoušet manipulaci a pracovat s nimi. Předvádím zde řezbu svým naučeným stylem se dřevěnou zástěrkou ve směru proti svému tělu, což není úplně dle pravidel bezpečné práce, ale mě tento způsob vyhovuje, a tak George (můj muž) vysvětluje, že pokud chtějí vyřezávat, měli by si najít styl, který jim vyhovuje a nekopírovat tento styl, což se stává častým tématem konverzace na akcích souvisejících se dřevem.
Nakonec na akcích nabízíme moji práci k prodeji. Nejbližší akce nás čeká nyní v září opět ve Francii v Epinal, Salon Habitat et Bois/ Atelier Touchons du Bois. Během mého života v Anglii, jsem se stala také členkou British Puppet and Model Theatre Guild (www.britishpuppetguild.com ) a právě nedávno se hovořilo a psalo o tom, že tvorba marionet ve Velké Británii spěje k zániku, což bych nerada, aby se stalo kdekoli. Domnívám se, že loutky v nás a nejen v dětech, čehož jsme byli mnohokrát svědky, probouzejí fantazii a představivost a dokáží nás vtáhnout do jiného světa.
Kde lze vaše loutky koupit?
Mé loutky můžete najít na www.praguemarionette.com (email: enquiries@praguemarionette.com), na sociálních sítích Facebook, Instagram a na Youtube pod názvem Praguemarionette, pokud navštívíte Prahu osobní setkání můžeme domluvit. Také mám svůj profil na www.britishpuppetguild.com/lenkacainpavlickova.